حاشیه‌نگاری «خبرنامه دانشجویان ایران» از چهارمین روز جشنواره در کاخ هنرمندان؛

تلاش کارگردان «بنفشه آفریقایی» برای همراهی مخاطبان با فیلم

به گزارش دانشجو خبر، چهارمین روز جشنواره فیلم فجر سی و هفتم نیز در پردیس چارسو با اکران آثاری چون «ناگهان درخت» صفی یزدانیان، «بنفشه آفریقایی» مونا زندی حقیقی، «ایده اصلی» آزیتا موگویی و مستند «شب آفتابی» و«خانه ای برای تو»  به پایان رسید؛ شبی که شاید بتوان پرحاشیه ترین اتفاقات آن را مربوط به فیلم […]

به گزارش دانشجو خبر، چهارمین روز جشنواره فیلم فجر سی و هفتم نیز در پردیس چارسو با اکران آثاری چون «ناگهان درخت» صفی یزدانیان، «بنفشه آفریقایی» مونا زندی حقیقی، «ایده اصلی» آزیتا موگویی و مستند «شب آفتابی» و«خانه ای برای تو»  به پایان رسید؛ شبی که شاید بتوان پرحاشیه ترین اتفاقات آن را مربوط به فیلم «بنفشه آفریقایی» دانست. هر چند که این فیلم از همان ابتدای آغاز به کار جشنواره و زمانی که برای اولین بار به نمایش در امد، با حواشی زیادی همراه بود و منتقدان نسبت به داستان فیلم و ترویج خیانت به آن تاخته بودند، اما شاید بتوان اصلی ترین حاشیه آن را مربوط به صحبت های کارگردان این فیلم دانست، صحبت هایی که نشان از تلاش های مونا زندی برای نگه داشتن مخاطبان در سالن های نمایش دهنده فیلمش حکایت داشت.

صحبت‌های قابل تامل مونا زندی حقیقی با مخاطبان!
زندی که پیش از اکران فیلمش در سالن اصلی نمایش دهنده «بنفشه آفریقایی» حاضر شده بود در صحبت هایی اینطور عنوان کرد: « امیدوارم که از فیلم لذت ببرید و صبر و تحمل داشته باشید و سالن را ترک نکنید.» بعد از صحبت های این کارگردان، رضا بابک هم که چند سالی است از عرصه بازیگری فاصله گرفته بود و حال با آخرین ساخته زندی دوباره به این عرصه بازگشته، طی صحبت های کوتاه با مخاطبان این فیلم اینطور گفته بود: «خوشحالم که در خدمت خانم زندی بودم. من مدتهاست که کار نکرده بودم. امیدوارم که شرمنده شما نشویم.» با همه این صحبت ها اما برخی از مخاطبان حاضر نشدند تا فیلم پرحاشیه این دوره از جشنواره تا پایان همراه شوند و ترجیح می دادند تا سالن نمایش را ترک کنند.

تلاش کارگردان «بنفشه آفریقایی» برای همراهی مخاطبان با فیلم

نکته جالب دیگر این بود که علی رغم صحبت کارگران این فیلم با مخاطبان حاضر در پردیس چارسو، اما او حاضر به مصاحبه با اهالی رسانه درباره حواشی ایجاد شده پیرامون فیلمش نشد و گویی ترجیح می دهد این حواشی تا زمان اکران فیلمش ادامه داشته باشد؛ فیلمی که بنا به اعتقاد برخی از منتقدان ریتم کندی دارد و در نهایت پیامی جزو خیانت به مخاطب نمی دهد؛ اما سوال اصلی این است که چرا چنین فیلم هایی که تصویری سیاه از زن ایرانی را به مخاطب نشان می دهد، باید در بزرگ ترین فستیوال سینمایی ایران حضور داشته باشد.

عدم استقبال مخاطبان از اکران مستندها در چارسو
یکی دیگر از حواشی شب گذشته پردیس چارسو هنگام اکران آثار مستندی بود که سانس آخر را به خود اختصاص داده بودند، بر می گشت؛ سانسی که بعد از نمایش «ایده اصلی» قرار داشت و به همین دلیل جمعیت نسبتا کمی برای تماشای آنها در پردیس باقی مانده بودند؛ در حقیقت گویی اکثر مخاطبانی که دیروز برای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به چارسو رفته بودند، بیشتر خواهان تماشای فیلم ها بودند تا مستند؛ موضوعی که البته در اکثر دوره های جشنواره وجود داشته و به ندرت مستندی را می توان پیدا کرد که مخاطبات برای تماشای آن صف کشیده باشند.

کدام فیلم ها بیشترین مخاطبان را با خود همراه کرد؟
اگر بخواهیم به ساعات اولیه شروع چهارمین روز جشنواره در پردیس چارسو نگاهی دوباره داشته باشیم، باید بگوییم که فیلم «ناگهان درخت» با مخاطبان نه چندان زیادی به روی پرده سینما رفت، موضوعی که در زمان اکران فیلم بعدی یعنی «بنفشه آفریقایی» جبران شد و تا پایان اکران سومین فیلم دیروز نیز ادامه داشت، اما ظاهرا مخاطبان چندان برای ماندن در سانس آخر ندارند، به خصوص اگر قرار باشد در آن سانس آثار مستندی به نمایش دربیاید که چندان هم حاشیه دار نیستند، علاوه بر آن یکی دیگر از مشکلاتی که گویی قرار نیست به این زودی ها دست از سر کاخ هنرمندان بردارد، عدم در نظر گرفتن فضای مناسب برای مصاحبه اهالی رسانه با هنرمندانی است که برای تماشای آثار به این کاخ می آیند، موضوعی که گاها با اعتراض اهالی رسانه ها مواجهه می شود و از سوی دیگر فشردگی زمان اکران فیلم ها نیز باعث می شود تا هنرمندان چندان رغبتی برای مصاحبه نداشته باشند.

 

انتهای پیام/*

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *