صالحی عمران :

فعالیت جزیره‌ای دستگاه‌ها در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی/ قبول داریم ارتباط صنعت و دانشگاه کافی نیست

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره جزیره‌ای عمل شدن ارائه آموزش‌های مهارتی از سوی دستگاه‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: با تجمیع نهادها و ارائه آموزش‌ها در نظام یکپارچه می‌توان به اهداف عالی در حوزه مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری دانشجو خبر / ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور در جمع اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران درباره چالش‌های پیش روی مهارت‌آموزی، اشتغال، برنامه‌ریزی درسی و عملکرد جزیره‌ای آموزش‌های مهارتی در کشور پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور با ۱۷۳ دانشکده و بیش از ۲۲۰ هزار دانشجو قلمداد می‌شود، اظهار داشت: می‌توان گفت که دانشگاه فنی و حرفه‌ای ظرفیت بالایی در تربیت مهندسین نسبت به سایر دانشگاه‌ها و مراکز دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: بنده ۲۸ سال کار تخصصی در حوزه آموزش‌های مهارتی و فنی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دارم و معتقدم که آموزش‌های مهارتی در کشور باید تحت یک نظام یکپارچه و هماهنگ با هدف ایجاد هم‌افزایی ارائه شود.

صالحی عمران با اشاره به چالش‌های پیش روی آموزش‌های مهارتی در کشور به جزئیات ارائه آموزش‌های جزیره‌ای و ناهمگون هم اشاره‌ای کرد و گفت: آموزش‌های فنی بدون ارتباط از هم ارائه می‌شوند و متولیان مختلفی هم در کشور دارند. به عنوان مثال بخشی از آموزش‌ها در وزارت آموزش و پرورش به صورت آموزشگاه‌های کار و دانش و بخشی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی، بخشی در سماء دانشگاه آزاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ارائه می‌شود.

وی معتقد است که هیچ‌کدام از آموزش‌های ارائه‌شده در سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارتباط افقی و عمودی ندارند و از نظر برنامه‌ریزی درسی و آموزشی پاسخگوی نیازهای جامعه و دانش‌آموختگان نیستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه باید یک شورای ملی مهارت و فناوری طبق مصوبه مجلس ایجاد شود، گفت: در این باره موافق ادغام دستگاه‌ها نیستیم اما با تجمیع آنان و ایجاد هم‌افزایی می‌توان به اهداف عالی نظام آموزشی دست یافت.

صالحی عمران یکی از معضلات فعلی کشور را اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی برشمرد و تأکید کرد: در حوزه آموزش عالی نیازمند اصلاحاتی هستیم که باید منتج به ارائه صحیح مهارت در کشور شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های دانشگاه علمی و کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزش‌های عام و دانشگاه علمی و کاربردی در حوزه آموزش‌های خاص فعالیت می‌کند و قطعاً این دو دانشگاه با ایجاد یک هم‌افزایی می‌توانند به یک دانشگاه قدرتمند تبدیل شده و برای ارائه آموزش‌های مهارتی با حفظ استقلال یکدیگر و حمایت مجلس نسبت به ارائه آموزش‌های مهارتی اقدام کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: اخیراً ستاد مشترکی میان دو دانشگاه ایجاد شده است که در زمینه کمک به یکدیگر فعال است، به عنوان مثال اگر در کارگاهی نیاز به مربی باشد، با تفاهم دو مجموعه این نقل و انتقال انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *