فقط ۹ دانشگاه سطح یک و ۱۱ دانشگاه سطح دو از ۴۰ دانشگاه کشور شیوه نامه آموزشی را به وزارت علوم ارسال کرده‌اند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: از ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور، فقط ۹ دانشگاه و از ۲۷ دانشگاه سطح ۲ کشور فقط ۱۱ دانشگاه شیوه‌نامه آموزشی خود را به وزارت علوم ارسال کرده‌اند.

به گزارش دانشجو خبر به نقل از خبرگزاری فارس،محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره تعداد شیوه‌نامه‌های ارسالی دانشگاه‌ها به وزارت علوم با موضوع آیین‌‌نامه یکپارچه نظام آموزشی گفت: این آیین‌نامه ۳۱ خرداد به دانشگاه‌ها ارسال شده است، ضمن اینکه این آیین‌نامه یکپارچه شامل چارچوبی کلی برای دانشگاه‌های سطح یک و ۲ بوده است.

وی افزود: به دانشگاه‌های سطح یک و ۲ اعلام کردیم که نباید خیلی تفاوتی در شیوه‌نامه‌های اجرایی آیین‌نامه یکپارچه نظام آموزشی داشته باشند و باید در کلیات اشتراکات زیادی وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: چارچوب آیین‌نامه یکپارچه نظام آموزشی ۹ ماه زمان برد تا تدوین شود ولی برای ارسال شیوه‌نامه به دانشگاه‌ها فقط ۲ ماه فرصت دادیم که به نظرم زمان کوتاهی بوده و منطقی‌تر آن بود که این زمان ۴ یا ۶ ماه باشد. هرچند که زمان طولانی هم منجر به تأخیر در کارها می‌شود.

آهنچیان خاطرنشان کرد: از ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور فقط ۹ دانشگاه و از ۲۷ دانشگاه سطح ۲ کشور فقط ۱۱ دانشگاه شیوه‌نامه آموزشی خود را به وزارت علوم ارسال کرده‌اند.

وی اظهار داشت: هیچ دانشگاهی در چارچوب کلی آیین‌نامه یکپارچه نظام آموزشی حق دخل و تصرف ندارد ولی زمانی که این آیین‌نامه به تصویب شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برسد از همان زمان لازم‌الاجرا است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: نظارت وزارت علوم بر شیوه‌های ارسالی دانشگاه‌ها برای آن است که از خط قرمزها و کلیات عدول نشود.

آهنچیان خاطرنشان کرد: ورود وزارت علوم به جزئیات آیین‌نامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها امری اشتباه است و تلاش کردیم فقط بر آن نظارت داشته و اختیار لازم را به دانشگاه‌ها برای انعطاف در جزئیات نظام آموزشی بدهیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های سطح ۳ و ۴ می‌توانند از نظام آموزشی دانشگاه‌های سطح یک و ۲ تبعیت کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: ۴۰ دانشگاه سطح یک و ۲ کشور باید حس راهبری در آموزش عالی داشته باشند که با شیوه‌نامه‌های اجرایی نظام یکپارچه آموزش عالی و تبعیت دانشگاه‌های سطح ۳ و ۴ از آنها ضمن افزایش تجارب دانشگاه‌های برتر کشور اجرای شیوه‌نامه منجر به غنی‌تر شدن نظام آموزشی آنها می‌شود ضمن اینکه به هیچ وجه به دانشگاه‌های سطح ۳ و سطح ۴ توصیه و تحمیلی مبنی بر دنباله‌روی از نظام آموزشی دانشگاه‌های سطح یک و ۲ نکرده‌ایم. البته آنها می‌توانند به مانند گذشته نظام آموزشی مدنظر خود را اجرا کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *